سپری

سپری یا پروفیل T، یک پروفیل فلزی است که از باریک و بلند بودن آن شناخته می‌شود و به شکل حرف T شبیه است. این پروفیل فلزی به دو صورت فابریک و پرسی تولید می‌شود و معمولاً از فولاد ساده و یا فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود.

استفاده از سپری در سازه‌های بتنی، مانند دیوارهای بتنی و ستون‌ها، به دلیل ویژگی‌های فلزی مانند مقاومت بالا، انعطاف پذیری، وزن سبک و قابلیت اتصال به سایر اجزای سازه، بسیار مفید است. همچنین، استفاده از سپری می‌تواند هزینه ساخت سازه را نیز کاهش دهد.

سپری‌ها برای اتصالات قوی و اتصالاتی که ضخامت بالا نیاز دارند، استفاده می‌شوند. همچنین، از سپری در ساخت گاردریل و سایر تجهیزات حفاظتی نیز استفاده می‌شود.

دیواره‌ سپری‌ها، معمولا با لبه‌ آن‌ها هم اندازه هستند و اندازه‌های مختلفی به صورت لبه گرد و لبه تیز تولید می‌شوند. اندازه‌های این پروفیل فلزی بر اساس نمراتی که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود برحسب میلی‌متر است. مثلا اگر ۲۰ میلی‌متر اندازه‌ لبه آن باشد، نمره‌ ۲ می‌شود و اصطلاحا به آن سپری نمره ۲ می‌گویند.

سپری‌ها با ضخامت ۲ میلی‌متر کاربرد بیشتری دارند، اما در بازار از ضخامت ۰/۹ تا ۲/۵ میلی‌متر موجود است. قیمت سپری‌ها نیز با توجه به ضخامت و اندازه‌های مختلف متفاوت است.