تفاوت نبشی و سپری

پروفیل‌های فولادی به عنوان عناصر مهم در صنعت ساختمان‌سازی و صنایع مختلف به کار می‌روند. دو نوع پرکاربرد از این پروفیل‌ها نبشی (یا پروفیل L) و سپری (یا پروفیل T) هستند. این مقاله به مقایسه و بررسی تفاوت نبشی و سپری پرداخته و کاربردهای آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

سپری آهنی یا پروفیل T

سپری آهنی دارای بال و جان بلندی است که به علت شباهت آن به حرف T آن را پروفیل T نیز می‌نامند. اکثر مقاطع فولادی از جمله سپری آهنی به دو صورت فابریک و پرسی تولید می‌شوند. روش فابریک کارخانه یا همان روش نورد گرم، شمش آهن یا بلوم مه دارای سطح مقطع بیشتر از ۲۳۰ سانتی‌متر مربع را از طریق حرارت کوره و عبور از قفسه‌های نورد میانی به سپری آهنی تبدیل می‌نمایند.

گاها در بازار به علت عدم وجود تولیدات فابریک و پرسی، تیر آهن را از وسط در طول برش داده و سپری مورد نظر خود را تولید می‌نمایند. این روش برای تولید سپری مورد نظر در بازار آهن رایج است. در محل‌هایی که اتصال قوی و ضخامت بالا مورد نیاز است، تیر آهن‌های هاش و سنگین مورد برش قرار گرفته و از این طریق ضخامت و مقاومت لازم به سپری مورد نظر اعطا می‌گردد.

ابعاد سپری

ابعاد سپری شامل طول، عرض و ضخامت لبه‌های سپری آهنی می‌شود. اندازه لبه سپری معیاری است برای نام‌گذاری آنها! اندازه لبه سپری بر حسب میلی‌متر بوده و اندازه آن معمولاً با ضخامت دیوار یکی است. به عنوان مثال سپری که دارای سطح مقطع ۱۰۰ میلی‌متر باشد، سپری نمره ۱۰ خوانده می‌شود. ضخامت سپری‌ها معمولاً بین ۰.۹ الی ۲.۵ میلی‌متر است که سپری‌هایی با سطح مقطع ۲ میلی‌متر دارای کاربرد بیشتری می‌باشد.

طول استاندارد سپری‌های آهنی ۲ الی ۱۲ متر است. سایر طول‌ها بر حسب سفارش و تقاضای مشتریان تولید می‌شود. سپری‌های آهنی از نظر سطح مقطع به دو دسته لبه گرد و لبه تیز تقسیم بندی می‌شوند. اندازه سپری لبه گرد ۳۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر و اندازه سپری لبه تیز ۲۰ تا ۴۰ میلی‌متر است.

نبشی یا پروفیل L

نبشی مقطعی L شکل بوده و به دو روش نورد سرد و فابریک تولید می‌شوند. نبشی‌ها به صورت منفرد و یا مرکب در سازه‌های مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربردهای آنها را داریم. نبشی عموماً به دو شکل شاخه و خرد شده (نبشی لقمه) مورد استفاده قرار می دهند.

ابعاد نبشی

در ابعاد و مشخصات نبشی، اندازه بال و ضخامت حائز اهمیت است. نبشی‌های پرکاربرد در بازار از سایز ۲ تا ۲۰ وجود دارند. ضخامت نبشی‌ها متغیر است و بسته به کاربرد می‌تواند انتخاب شود. اندازه سپری لبه گرد ۳۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر و اندازه سپری لبه تیز ۲۰ تا ۴۰ میلی‌متر است.

تفاوت نبشی و سپری

تفاوت نبشی و سپری

با وجود این که سپری و نبشی هر دو با یک روش تولید می‌شوند و ماده اولیه‌ای تقریباً یکسان دارند، دارای تفاوت‌هایی هستند که سبب تفکیک این دو شده و کاربردهای متفاوت آنها را موجب می‌شود. از جمله تفاوت‌های بارز سپری و نبشی این است که سپری دارای خمش پذیری کمتری نسبت به نبشی است. از دیگر تتفاوت نبشی و سپری می‌توان به تفاوت در ابعاد و شکل سطح مقطع اشاره کرد.

کاربردهای نبشی و سپری

سپری به علت دارا بودن شکل سه وجهی و دارا بودن سختی و خمش ناپذیری بالا انتخابی بسیار مناسب برای مصارفی است که نیاز به یک پایه قوی دارند. در مواردی که اتصال بسیار قوی مورد نیاز می‌باشد، از سپری استفاده می‌شود و یا آن که برای ایجاد اتصالی قوی، دو نبشی را به یکدیگر متصل نموده و مورد استفاده قرار می‌دهند.

خلاصه

تفاوت نبشی و سپری شامل ابعاد، خمش پذیری، و شکل سطح مقطع آنها می‌باشد. هر کدام از این پروفیل‌ها مزایا و معایب خود را دارند و برای کاربردهای مختلف مناسب هستند. با انتخاب صحیح بین نبشی و سپری، می‌توانید سازه‌های مقاوم و پایداری بسازید.

در نهایت، تمامی اطلاعات مربوط به نبشی و سپری را به طور دقیق برای شما توضیح دادیم و امیدواریم که این مقاله به شما در درک بهتر از مصارف و مزایا و معایب این دو نوع پروفیل فولادی کمک کند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *